ویژگی‌های شخصیتی معلم و نقش آن در تدریس

*معلم شاگرد نگر (شاگرد نگر فردی - شاگرد نگر جمعی )

*معلم درس نگر ( علمی و فلسفی)

معلم شاگرد نگر

این گروه از معلمان ، شاگردان را هسته مرکزی فعالیت خود قرار می‌دهند. آنان را محور اصلی فعالیت‌های آموزشی می‌دانند. آنان فعالیت و رشد همه جانبه شاگردان را در نظر می‌گیرند و مواد درسی و انتقال دانش را برای پرورش آنها به کار می‌برند. این گروه به طور کلی ، به پرورش استعداد شاگردان شوق فراوان دارند. البته نباید تصور کرد که معلمان دیگر هیچ توجهی به شاگردان ندارند.

بلکه می‌توان گفت که این دسته از معلمان بیشتر از دیگران ، شاگردان را در نظر می‌گیرند و رفتارشان نسبت به شاگردان به گونه‌ای است که توجه هر مشاهده کننده‌ای را در نخستین برخورد به خود جلب می‌کنند. گروه شاگرد نگر را می‌توان به دو دسته کوچکتر در شاگرد نگر فردی و شاگرد نگر جمعی تقسیم کرد.

شاگرد نگر فردی و شاگرد نگر جمعی

شاگرد نگر فردی به ویژگی‌های فردی شاگردان ، بیشتر توجه دارد و یکایک آنان را شناسایی و با هر کدام مطابق خصوصیات فردی‌اش رفتار می‌کند.در حالیکه شاگرد نگر جمعی بیشتر به جمع شاگردان و پرورش جمعی آنها توجه دارد. این گروه از معلمان با استفاده از روان‌شناسی پرورشی و روان‌شناسی نوجوانی در جهت تربیت و پیشرفت کلی همه شاگردان تلاش می‌کنند. رفتار این معلمان نسبت به رفتار معلمان شاگردنگر فردی رسمی‌تر است. این دسته از معلمان چندان به عواطف و در خواست‌های شاگردان توجه ندارند.

معلمان درس نگر

معلمان درس نگر بیشتر به درس اهمیت می‌دهند تا پرورش شاگرد. تمام کوشش آنها بر این است که به هر طریقی که شد، درس را به شاگرد انتقال دهند. گروه درس‌نگر ، به شاگردان و تفاوت‌های فردی آنها توجه ندارند، یا آن را چندان مهم تلقی نمی‌کنند. به نظر این گروه شاگردان موظفند که درس را بطور کامل یاد بگیرند و به معلم پس دهند.

به اعتقاد افراد این گروه ، حقایق علمی شاگردان را برای زندگی اجتماعی آماده می‌سازند و به همین دلیل ، کسب دانش در درجه اول اهمیت قرار دارد. گروه درس نگر را نیز می‌توان به دو گروه کوچکتر درس نگر علمی و درس نگر فلسفی تقسیم کرد.

درس نگر علمی

گروه درس نگر علمی بیشتر به رشته‌های علمی علاقه‌مند هستند و می‌کوشند تا از این نظر دانش خود را رور بروز گسترش دهند. با آنکه مطالب درسی آنها گیرایی درس‌های فلسفی و اجتماعی را ندارند، به سبب اطلاعات وسیعی که در رشته‌های علمی دارند، می‌توانند شاگردان را به سوی خود جلب کنند. تاثیری که معلمان درس نگر علمی در شاگردان می‌گذارند، ناشی از شخصیت آنان نیست، بلکه زاده وسعت اطلاعات آنهاست.

چنین تاثیری معمولا تعلیمی است نه تربیتی ، ولی بطور غیر مستقیم شاهد تاثیر تربیتی هم هستیم. اگر چه علاقه این گروه از معلمان بیشتر به رشته‌های علمی و مواد درسی است تا شاگردان ،
دلبستگی آنها به علم باعث می‌شود که گاهی شاگردان با علاقه فراوان در کلاس درسشان حاضر شوند.

درس نگر فلسفی

گروه درس نگر فلسفی با اینکه به درس بیشتر از شاگردان توجه دارند، اما چون اغلب به مسائل کلی و اجتماعی می‌پردازند، کلاسشان گیرا می‌باشد. شاگردان نسبت به این معلمان گرایش بیشتری دارند. این گروه با شخصیت بارزی که دارند، به عنوان سرمشق و انسان آرمانی مورد توجه شاگردان واقع می‌شوند.

چنین معلمانی به فردیت شاگردان توجه نمی‌کنند و به روش تدریس هم اعتنایی ندارند، اما به علت آرمانگرایی خاص و شخصیت بارز و نافذی که دارند، شاگردان جذب آنها می‌شوند. و گاه تمام رفتار و عقاید معلمان خود را مو به مو اجرا می‌کنند و هیچ گونه ابتکار و نوآوری از خود نشان نمی‌دهند.

تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرایند تدریس

معلم هر اندازه دارای رفتار انسانی مطلوبی باشد، ولی از نظر علمی ضعیف و ناتوان تلقی شود، مورد قبول شاگردان واقع نخواهد شد. شخصیت متعادل همراه با تسلط علمی معلم ، او را از نظر شاگردان با ارزش و اعتبار می‌سازد. معلمی از نظر علمی قوی است که به روش‌های ارائه محتوا و چگونگی برقراری ارتباط، آگاه و بر آنها مسلط باشد.

روش تدریس باید متناسب با اصول و پرورش و خصوصیات شاگردان انتخاب شود. زیرا وظیفه اصلی معلم فقط درس دادن و پس گرفتن درس نیست، بلکه مهمترین وظیفه او همکاری و راهنمایی یکایک شاگردان برای رسیدن به هدف‌های مطلوب تعلیم و تربیت است.

کاربردها

تسلط بر محتوای درس ، از ویژگی‌های معلم است، با وجود اینکه دامنه علوم حتی در یک رشته خاص بسیار وسیع و گسترده شده است و کمتر کسی می‌تواند به همه آنها دست یابد، لازم است که معلم حداقل بر مطالبی که تدریس می‌کند، مسلط باشد. آموزش و پرورش هر جامعه با توجه به تاریخ و فرهنگ آن جامعه شکل خاصی به خود می‌گیرد.


  • معلم آگاه و مسلط باید با تاکید بر آن فرهنگ خاص و با توجه به شرایط تاریخی جامعه کوشش کند تا شاگردان را به ارزش‌های والای جامعه پیشرفته و انسانی آشنا کند.

  • معلم علاوه بر داشتن محتوای غنی علمی ، باید از فنون و مهارت‌های آموزشی آگاه باشد. او باید هدف‌های آموزش و پرورش را بشناسد و با این شناخت به فعالیت‌های آموزش خود جهت بدهد.

  • معلم ، باید علاوه برداشتن محتوای غنی علمی و آشنایی با روش‌های تدریس ، با برنامه‌ریزی طراحی آموزشی آشنا باشد.

  • معلم باید در زندگی اجتماعی نیز راهنمای شاگردان باشد. راهنمایی معلمان سبب می‌شود که زندگی واقعی در نظر شاگردان معنی پیدا کند.

  • معلم چه شاگرد نگر باشد چه درس نگر ، ممکن است در رفتار خود با شاگردان رفاقت‌طلب یا اقتدار‌طلب باشد. اما در حالت کلی باید میانه‌روی را نیز مدنظر داشته باشد تا دچار مشکل نشود.

ارتباط با سایر علوم

عوامل موثر بر تدریس و از جمله عامل شخصیت رفتاری و علمی معلم از مباحث بسیار مهم در علوم تربیتی و روان‌شناسی ، مهارت‌های آموزشی ، فنون تدریس و حتی علوم اجتماعی و... می‌باشد.

چشم انداز

آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی معلمان ، برای کلیه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت و دانشجویان که می‌خواهند در آینده به شغل شریف معلمی اشتغال ورزند، بسیار مفید خواهد بود. زیرا باعث می‌شود که آنان در درجه اول ، خود را از دریچه چشم دیگران ببینند و ارزیابی کنند و پس از شناسایی خود بکوشند تا خود را اصلاح کنند و هر روز گامی به جلو بروند و از این واقعیت غافل نباشند که شخصیت معلم همانند شخصیت شاگردان به مرور زمان کامل خواهد شد.

مباحث مرتبط با عنوان

منبع: http://daneshnameh.roshd.ir/

+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم مهر 1386ساعت 19:48  توسط آذر حکمت نیا | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
آذر حکمت نیا هستم ساكن گرگان کارشناس روان شناسی عمومی و آموزش زبان انگلیسی -مدرس زبان انگلیسی .

سالم شاد و سربلند باشید!


پیوندهای روزانه
آشپزی
جو فراست راهنمای خانواده
شعر پارسی
پاور پوینت آموزشی
کتاب صوتی
خدا به تو چشمک می زند !
مترجم سریع ...........
آپ لود
خدمات مشاوره ای (گرگان)
يك فراروانكاو
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
مهر 1393
شهریور 1392
بهمن 1391
مهر 1391
شهریور 1391
تیر 1391
خرداد 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
دی 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آرشيو
آرشیو موضوعی
روان شناسی برای شما
علمی
روان شناسی کودک
افسردگی
اختلال دو قطبی
داستان آموزنده
پیوندها
کلینیک آتیه
مجله روان شناسي باليني و ....
سازمان نظام روان شناسي و ..
انجمن روان شناسي امريكا
بروشورهای بهداشت روان
كتابخانه هاي دانشگاهي
نشانی روان شناسان
بانك اطلاعات علمي ..
پايگاه اطلاعات علمي
ماهنامه ارتباط علمي
پژوهشگاه علوم و ..
پايگاه اطلاع رساني
دانلود رايگان مقاله
اورژانس اجتماعي
psychological science
general psychology
primarypsychiatry
Enlighten Next
acnp
روان شناسی( آقاي عبداله زاده)
آموزش ساده زبان انگليسي
كودكان رايار باشم نه بار
روان شناسي اجتماعي
روان شناسي كودكان
كانون جهانديدگان
مجله موفقيت
گرگان ما
گرگان نيوز
همراز
روانشناسی کودک( اسلاميه)
انجمن علمی روان شناسی
روان شناسی مهدی خانی
مرغ باران (آقاي آشتياني)
سيري در روان شناسي
مديريت حرفه اي زندگي
سبكي مطلق (امير آرام )
هر چيز كه خدا بخواهد
روانشناسی (عظيمي)
سلامت روان(بهشهر)
روان شناسی آزاد
دنياي ان . ال.پي
psychology.net
moon dancer
خود را باور كن
روان شناسی
زندگی نو
بالینی
پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا
بهترین سایت های روان شناسی
موسسه ی روان شناسی باور
خانه ی روان شناسان امروز
انجمن روان شناسی ایران
تصاویر روان شناسی
گفتارهای حکیمانه
سازمان سنجش
آيين خوشبختي
روان شناسی
پائولو کوئیلو
کتاب جیبی
روان یار
تار نگر
رنجبر
روان شناسي باليني (محرمي)
روان شناسي مشاوره خانواده
موفق ها ي ايران و جهان
فردا آسمان از آن توست
روان شناسي سمنان
مطالب روان شناسی
روان شناسی(نصیر)
همدردی(خانواده)
چهره شناسی
آرامش انسان
روان شناسی
روان گر
موفقیت
گلبرگ
سوگل
هوش هيجاني (دكتر ارباسي)
موفقيت يك اتفاق نيست***
قوانين طلايي موفقيت
شعر.سخن بزرگان ...
روان شناسي عشق
movie download
بهبود زندگي زنان
روي خط عشق
هميشه در اوج
بهداشت روان
future team
selfgrowth
اشو
galaxy.
نوشته هاي شبانه
اوشو
سخنان ماندگار
چند كيلو اميدواري(فاطيما)
معلم ميناب
روان تجهيز سينا
مقالات روان شناسي(آفتاب)
داستان های زندگی
روان شناسي موفقيت
روان شناسي شخصيت
nice
رابطه خودشناسی و سلامتی(آقای سلطانی )
شخصیت پردازی کودکان(آرزو خانم)
آقاي روان شناس ژورناليست(آقاي بي نياز)
دكتر ايرانزاد
واحد بهداشت روان...( دکتر فروغ فروزانفر)
راوي نكته هاي زندگي
اخبار زرتشتيان+گاتها
نيمه تمام
انجمن گرگانيها
مشاوره ان لاین(مهندس فرهادی)*درسی*
آرامش برای همه
خانه روان شناسان ایران****
کلینیک آتیه
یونیکده
دکتر سلام
زبان انگلیسی سرایان
زبان انگلیسی
زبان آلمانی
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM