X
تبلیغات
روان شناسی برای همه - چگونه بر استرس غلبه کنیم
 

استرس واکنش فيزيکي بدن به موقعيتهاي ناخوشايند به عنوان بخشي جدانشدني از زندگي انسانها است.تعريف استرس کار بسيار دشواري است زيرا استرس وارده به هر فرد يا شخصي متفاوت از ديگري است. استرس خفيف از موضوعاتي نظير از دست دادن اتوبوس، ايستادن در صف به مدت طولاني و يا اخذ يک برگ جريمه و استرس شديد از طلاق، مشکلات خانوادگي و مرگ يکي از اعضاي خانواده ناشي مي‌شود. همچنين استرس مي‌تواند جسمي يا روحي باشد. استرس جسمي ناشي از کم‌خوابي، فعاليت جسمي شديد، رژيم ناسالم غذايي و يا بروز بيماري رخ مي‌دهد و استرس روحي از نگراني‌هاي مالي، پشت سر گذاشتن يک تجربه دردناک، بازنشستگي و اخراج از کار به وقوع مي‌پيوندد.با اين همه حجم زيادي از استرس از وظايف و مسئوليتهاي روزانه ما و موضوعات عادي نشأت مي‌گيرد. وظايف و فشارهاي ناشي از امور روزمره را غالبا با کمي مدارا از سر مي‌گذرانيم اما غافليم که بدن در مقابل اين هيجانات روحي بطور خودکار واکنش نشان مي‌دهد. افزايش فشار خون، تند شدن تنفس و ضربان قلب و افزايش جريان خون در ماهيچه‌ها کمترين واکنش بدن نسبت به بروز يک استرس خفيف است. بدن به هنگام استرس نياز به انرژي کافي براي واکنش در مقابل آن دارد و اينجاست که در صورت عدم سازگاري با شرايط استرس‌زا سلامت بدن به طور جدي به خطر مي‌افتد.براي مقابله با استرس مي‌توان راههايي را پيشنهاد کرد اما نبايد فراموش کنيد که به کار بستن کامل آنها و استمرار، تنها شرط تاثير اين راهکارها در زندگي شماست.عزم و اراده، پشتکار و زمان را از خاطر نبريد و سطح تحمل خود در برابر استرس را بسنجيد. چند نکته درباره استرسواقع بين باشيد: اگر مشغله خيلي زيادي داريد ياد بگيريد که به کارهاي کم‌اهميت‌تر نه بگوييد. شايد بيش از اندازه از خود توقع داريد و يا ديگران توقع زيادي از شما دارند.اگر با مقاومتي روبرو شديد دليل آن را بازگو کنيد و سعي کنيد خود را با برنامه جديدي سازگار کنيد.از خود توقع بيجا نداشته باشيد: هيچ‌کس کامل نيست بنابراين به دنبال کمال‌گرايي محض نباشيد.از خود بپرسيد چه کاري لازم است که انجام دهم، مي‌توانم آن را انجام دهم و براي بهتر انجام دادن آن چه کارهايي بايد بکنم و کمک خواستن از ديگران را در صورت نياز فراموش نکنيد.حفظ آرامش: ده تا بيست دقيقه استراحت ذهني مي‌تواند براي از سر گذراندن يک استرس شديد به شما کمک زيادي کند. ضمن اينکه تحمل شما را نيز افزايش مي‌دهد. از هر وسيله‌اي براي کسب آرامش از گوش کردن به موسيقي تا استراحت و فکر کردن به چيزهاي خوب و لذتبخش بهره ببريد.استفاده از قوه تخيل: با استفاده از قوه تخيل راههاي بهتر کنار آمدن با استرس را تجربه کنيد.ارائه يک سخنراني و انتقال به يک مکان جديد در ذهن مي‌تواند باعث افزايش اعتماد به نفس شما شده و ديدگاه مثبتي در ذهن شما نسبت به موقعيت و يا کار استرس‌زا به وجود آورد.به انجام يک کار خاص مبادرت ورزيد: تحت استرس و فشار شديد حتي انجام يک کار معمولي نيز طاقت‌فرسا به نظر مي‌رسد. بنابراين بهترين کار اين است که فقط به انجام يک کار فکر کنيد و سپس به کار ديگري بپردازيد. درگير کردن خود با چند وظيفه و کار کوچک هرچند جزئي و کم‌اهميت بار فشار روحي را افزايش مي‌دهد.تمرين جسمي: انجام نرمش روزانه به ميزان زيادي به رفع استرس کمک مي‌کند. 20 تا 30 دقيقه فعاليت جسمي به توانايي روحي و جسمي انسان کمک زيادي مي‌کند.سرگرمي: از انجام کارهاي دلخواه از قبيل گوش دادن به موسيقي، باغباني، نقاشي و حتي پياده‌روي غافل نشويد، صرفا به آنچه دوست داريد فکر کرده و سپس آن را انجام دهيد.مدل زندگي سالم را در پيش بگيريد: رژيم غذايي سالم، مصرف کم کافئين، انجام حرکات نرمشي و ايجاد توازن و تعادل بين کار و زندگي و تفريح از اولين پايه‌هاي يک الگوي سالم زندگي است. آنها را از خاطر نبريد.احساساتتان را بيان کنيد: گپ زدن با دوستان به شما اين احساس را مي‌دهد که در شرايط دشوار تنها نيستيد. به انزوا و تنهايي فکر نکنيد و سعي کنيد از معاشرت خود با ديگران نکاهيد. اظهار علاقه، محبت و کمک از جانب ديگران را بپذيريد.انعطاف‌پذير باشيد: اگر در زندگي خصوصي يا کاري خود با يک مانع دشوار روبرو شديد درباره وضعيت و استراتژي خود بينديشيد. بحث و جدل کردن فقط استرس شما را افزايش مي‌دهد، بنابراين اگر حق با شماست، بر موضع خود پافشاري کنيد اما با استفاده از روشي آرام و منطقي. به نظرات ديگران گوش کنيد و خود را براي سازگار کردن با آنها آماده نشان دهيد. اگر شما کوتاه بياييد و معقولانه اقدام کنيد نصف مسير را رفته‌ايد و نه تنها از استرس وارده به خود کاسته‌ايد بلکه راه‌حل‌هاي بهتري براي مشکلات خود يافته‌ايد.از انتقاد نهراسيد: ممکن است از خود و ديگران توقع بيجا داشته باشيد بنابراين در صورت برآورده نشدن آن نااميد و دلزده و مايوس مي‌شويد به اين ترتيب اين شماييد که بايد تغيير کنيد و ديدگاهتان را نسبت به اطرافيان عوض کنيد. بخاطر داشته باشيد که هرکس خصوصيات منحصر به فردي دارد که با ديگري متفاوت است بنابراين نبايد همه را با يک چوب برانيد.کمک ديگران را بپذيريد: از دوستان، آشنايان و خانواده خود کمک بگيريد و بدانيد که در صورت رفع نشدن علائم استرس بايد به روانشناس مراجعه کنيد.

منبع:irteb.com

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم خرداد 1386ساعت 21:6  توسط آذر حکمت نیا | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
آذر حکمت نیا هستم ساكن گرگان کارشناس روان شناسی عمومی و آموزش زبان انگلیسی -مدرس زبان انگلیسی .

سالم شاد و سربلند باشید!


پیوندهای روزانه
آشپزی
جو فراست راهنمای خانواده
شعر پارسی
پاور پوینت آموزشی
کتاب صوتی
خدا به تو چشمک می زند !
مترجم سریع ...........
آپ لود
خدمات مشاوره ای (گرگان)
يك فراروانكاو
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
شهریور 1392
بهمن 1391
مهر 1391
شهریور 1391
تیر 1391
خرداد 1391
فروردین 1391
بهمن 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
دی 1389
مهر 1389
شهریور 1389
مرداد 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آرشيو
آرشیو موضوعی
روان شناسی برای شما
علمی
روان شناسی کودک
افسردگی
اختلال دو قطبی
داستان آموزنده
پیوندها
کلینیک آتیه
مجله روان شناسي باليني و ....
سازمان نظام روان شناسي و ..
انجمن روان شناسي امريكا
بروشورهای بهداشت روان
كتابخانه هاي دانشگاهي
نشانی روان شناسان
بانك اطلاعات علمي ..
پايگاه اطلاعات علمي
ماهنامه ارتباط علمي
پژوهشگاه علوم و ..
پايگاه اطلاع رساني
دانلود رايگان مقاله
اورژانس اجتماعي
psychological science
general psychology
primarypsychiatry
Enlighten Next
acnp
روان شناسی( آقاي عبداله زاده)
آموزش ساده زبان انگليسي
كودكان رايار باشم نه بار
روان شناسي اجتماعي
روان شناسي كودكان
كانون جهانديدگان
مجله موفقيت
گرگان ما
گرگان نيوز
همراز
روانشناسی کودک( اسلاميه)
انجمن علمی روان شناسی
روان شناسی مهدی خانی
مرغ باران (آقاي آشتياني)
سيري در روان شناسي
مديريت حرفه اي زندگي
سبكي مطلق (امير آرام )
هر چيز كه خدا بخواهد
روانشناسی (عظيمي)
سلامت روان(بهشهر)
روان شناسی آزاد
دنياي ان . ال.پي
psychology.net
moon dancer
خود را باور كن
روان شناسی
زندگی نو
بالینی
پایگاه اطلاع رسانی پزشکی شفا
بهترین سایت های روان شناسی
موسسه ی روان شناسی باور
خانه ی روان شناسان امروز
انجمن روان شناسی ایران
تصاویر روان شناسی
گفتارهای حکیمانه
سازمان سنجش
آيين خوشبختي
روان شناسی
پائولو کوئیلو
کتاب جیبی
روان یار
تار نگر
رنجبر
روان شناسي باليني (محرمي)
روان شناسي مشاوره خانواده
موفق ها ي ايران و جهان
فردا آسمان از آن توست
روان شناسي سمنان
مطالب روان شناسی
روان شناسی(نصیر)
همدردی(خانواده)
چهره شناسی
آرامش انسان
روان شناسی
روان گر
موفقیت
گلبرگ
سوگل
هوش هيجاني (دكتر ارباسي)
موفقيت يك اتفاق نيست***
قوانين طلايي موفقيت
شعر.سخن بزرگان ...
روان شناسي عشق
movie download
بهبود زندگي زنان
روي خط عشق
هميشه در اوج
بهداشت روان
future team
selfgrowth
اشو
galaxy.
نوشته هاي شبانه
اوشو
سخنان ماندگار
چند كيلو اميدواري(فاطيما)
معلم ميناب
روان تجهيز سينا
مقالات روان شناسي(آفتاب)
داستان های زندگی
روان شناسي موفقيت
روان شناسي شخصيت
nice
رابطه خودشناسی و سلامتی(آقای سلطانی )
شخصیت پردازی کودکان(آرزو خانم)
آقاي روان شناس ژورناليست(آقاي بي نياز)
دكتر ايرانزاد
واحد بهداشت روان...( دکتر فروغ فروزانفر)
راوي نكته هاي زندگي
اخبار زرتشتيان+گاتها
نيمه تمام
انجمن گرگانيها
مشاوره ان لاین(مهندس فرهادی)*درسی*
آرامش برای همه
خانه روان شناسان ایران****
کلینیک آتیه
یونیکده
دکتر سلام
زبان انگلیسی سرایان
زبان انگلیسی
زبان آلمانی
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM